New Zealand

8 november 2017

Alweer bijna twee maanden in Nieuw Zeeland, de maand november is begonnen, de tijd gaat zo ongelofelijk snel. Op Facebook krijg ik elke dag herinneringen binnen van vorig jaar. Foto's van mijn tijd in Australie. Ik kan niet geloven dat dat alweer een jaar geleden is. Ik keek zo uit naar de dag dat ik zou vertrekken naar Australie, de tijd die ik tegemoet zou gaan. Maar jeetje, het gaat allemaal veel te snel voorbij.
Nieuw Zeeland is prachtig. Het is zo anders dan Australie. Veel bergen, een ander klimaat en uitzichten waarvan je niet gelooft dat het bestaat. Alsof je naar een schilderij zit te kijken. De eerste week zat ik in Queenstown, een goede start van mijn reis door Nieuw Zeeland. Ik begon met 3 dagen skien en moest verder de gebruikelijke zaken regelen als sim kaartje, bankpas, etc. De eerste avond ontmoette ik gelijk twee leuke meiden uit Australie die een weekje op skivakantie waren. Met hun ben ik eigenlijk de hele week opgetrokken. Na 3 dagen skien zijn we met de gondola omhoog de berg op gegaan waar we een heel luxe brunch hadden met prachtig uitzicht op Queenstown. Daarnaast kon je daar soort Mario karten en hebben we uiteraard een rondje meegedaan. We hebben in de enorme lange rij voor de populaire Ferzburger gestaan (hij was heerlijk) en hadden na een week elk kroegje van Queenstown wel zo'n beetje gezien. Toen was het tijd voor mn nieuwe job. In Australie had ik al een baan kunnen regelen op een dairy farm. Jep..wederom een boerderij. Al is het een wereld van verschil vergeleken met de boerderij in Australie. Waar ik daar in de middle of nowhere zat met niemand meer dan alleen de familie zit ik hier redelijk dichtbij het dorp en werken er naast mij nog zo'n 10 andere backpackers. Dat maakt het toch wel een stukje leuker. Regelmatig hebben we movienight of een feestje samen. Al moeten we dat misschien ook een beetje gaan minderen. We hebben vorige week een beetje (naja een beetje erg) op onze dak gehad na een feestje. Samen met een ander meisje had ik een preek gekregen over dat de jongens geen feestje zouden hebben als wij er niet waren. Ook op werk zouden ze afgeleid zijn door ons. Hmm ok...dus is dat ons probleem of hun probleem? In ieder geval..het kwam er op neer dat we een te leuk koppie hebben. Tja sorry..ik kan er ook niets aan doen dat mn ouders mij zo hebben gemaakt. Anyway..ik weet nu ook waarom ik vanaf het begin bij de baas in huis woon en niet in een van de huizen waar de andere backpackers zitten. Zo kunnen ze me controleren. En ik maar denken dat ze het gewoon ontzettend leuk vonden met me. Alles is ondertussen weer koek en ei dus de laatste 3 weken overleef ik ook nog wel. Qua werk doe ik allerlei verschillende dingen zoals koeien melken, kalfjes voeden, tuinieren en tractor rijden. Als eerste meisje ooit lieten ze mij op de tractor dus dat was wel heel erg cool. Ze zeiden dat als iemand mij thuis vraagt wat voor tractor ik reed moest ik zeggen dat je het kan vergelijken met auto's en dan is het een Porsch. Ja nee nu weet ik precies waar je het over hebt....not. Maar goed het kost blijkbaar 4 tot 5 ton en menig boeren zouden naar Nieuw Zeeland komen alleen om daarmee te kunnen werken. Dan zal ik het toch wel een beetje goed doen. Ze probeerden me zelfs over te halen om na al mn reizen terug te komen naar Nieuw Zeeland en een boerderij te beginnen want ik ben zo'n goede farmer (boerin klinkt zo boers..). Bedankt maar nee. Ook al ben ik in veel dingen erg veranderd, ik ben en blijf een mensen mens en werk daarom ook liever met mensen dan met dieren. 30 november is mn laatste werkdag en dan heb ik 6 weken om rond te reizen door Nieuw Zeeland. 13 januari staat mijn vlucht terug naar Australie gepland.
De dagen vliegen voorbij. Het voordeel van dit werk is dat ik een 11/3 rooster heb. 11 dagen werken en 3 dagen vrij. Mega handig want in de drie dagen dat ik vrij ben kan ik een kleine roadtrip doen. Waar we eerst altijd een klein feestje hielden de eerste avond doen we ons nu maar voorbereiden op de roadtrip. Samen met een Duits meisje doe ik veel hikes (wandelen/klimmen) en verkennen we de meest mooie plekken in de buurt. Op veel plekken in Nieuw Zeeland kan je gratis kamperen dus de tripjes kosten ook niet zoveel geld. De volgende trip wordt de eerste echte grote hike van 2 tot 3 dagen waar we gaan overnachten in een hut op de route. Aan de filmpjes en fotos te zien op internet wordt het een heel gave hike dus ik ben benieuwd. Hopelijk horen jullie daar over een jaar in mijn nieuwe blog meer over. Ik weet het...deze blog heeft veel te lang op zich laten wachten. Sorry sorry.
Over 3 weken begint mn backpacker life weer. Ik zat te denken..maar het is gewoon alweer 10 maanden geleden dat ik leefde als een echte backpacker. Met de bus door het land, slapen in hostels en teren op crackers. Fijn vooruitzicht :) Na Australie ben ik van plan om naar Azie te gaan en op de een of andere manier kijk ik daar echt enorm naar uit. Het heerlijke eten, het warme weer, de relaxte sfeer en het kost allemaal geen drol. Waar ik precies heen ga weet ik nog niet maar ik wil graag terug naar Bali om meer van het eiland te zien en Vietnam en Cambodja staan ook wel hoog op mn lijstje. Maar zoals elke backpacker dat doet...ik wacht lekker af wat er op mn pad komt.

Tot de volgende keer!
XOXO

1. Andy Karsseboom:
    8 november 2017
    Mooi verhaal weer lieverd.
    Oh en wat betreft je schoonheid; we hebben er hard voor moeten werken om dit resultaat te krijgen. En wij zijn er wel heel blij mee hoor
  2. Marlinda:
    8 november 2017
    Wat een leuk verhaal weer knapperd!!! Ik zat laatst nog te denken dat het zo lang geleden is. Je verhalen zijn altijd zo leuk en goed geschreven :-) Veel plezier nog in NZ. Ik weet nog dat ik het landschap na elke bocht weer fantastisch vond. Xxx
  3. Duikmaatje:
    9 november 2017
    Fantastisch wat jij allemaal meemaakt, wat een genieten ! lekker doorgaan zo !
  4. Erna:
    25 november 2017
    Wat ontzettend leuk weer van je te horen. Wat is het toch een prachtig avontuur met als grootste 'probleem' dat je te knap bent haha. Je bent nu al bijna klaar daar. Ik wens je een prachtige rondreis hierna in Nieuw Zeeland. Veel liefs, Erna X