Amazing Hong Kong

21 maart 2018 - Hongkong, Hongkong

Hong Kong, de stad waar ik naar toe ging alleen omdat het vliegticket vanaf de Filippijnen zo goedkoop was. 4 dagen als soort van rust pauze tussen mijn rondreizen in de Filippijnen en Sri Lanka. Maar het was alles behalve dat. Wat is het een gave stad en wat was het meer dan 'gewoon een mega drukke stad met hoge gebouwen'. Ik heb 4 dagen volop genoten van de diversiteit die Hong Kong te bieden had. Zoals elke bestemming had ik geen flauw idee wat er te doen was en liet ik het allemaal een beetje op me af komen. Zodra ik incheckte in mijn hostel ontmoette ik een Engelse jongen waar ik die middag de stad mee in ben gegaan. Het was rond 2 uur smiddags en we hadden beide nog niet gegeten dus besloten we eerst ergens lunch te gaan halen. Laten we dan gelijk voor lokaal en goedkoop gaan dachten we. Waar ik dacht dat Hong Kongnezen allemaal zo goed Engels konden viel dat eigenlijk best wel heel erg tegen. Chagrijnig zijn ze ook en manieren hebben ze niet. Maar ach we hadden weer iets om over te lachen. Eten bestellen was dus een hele opgave en buiten 1 koud gerecht, wat blijkbaar zo hoorde, was de rest eigenlijk best wel lekker. Na de lunch zijn we de stad in gelopen en kwamen we op een vis markt terecht. Niet zomaar een vismarkt..de vissen waren namelijk nog allemaal levend en lagen met zn allen te spartelen voor hun leven. Arme beestjes. Toen er een vrouw kwam om een vis te bestellen werd het opgepakt, op zn kop doodgeslagen, gescrubd en gesneden. En we stonden erbij en keken ernaar..bij het volgende tentje sprongen we tien meter de lucht in toen er mega grote waterslangen ineens voor ons kropen. Wat is dit voor een plek. Hong Kong is gek. De avond viel en het was tijd voor wat avondeten. De keuze was gevallen op een lokaal noodle restaurant achter het hostel. Vol met lokale mensen kon het niet anders zijn dan een goed tentje om te eten. We bestelden noodle soep met champignons en weet ik het allemaal waar na de ober vroeg; little spicy, medium spicy or a lot spicy. Ik zei NO spicy en Luke wilde medium spicy. Hij kon wel wat hebben zei hij. Eenmaal de eerste slurp hoestte en proestte hij het uit. Veel en veel te spicy. Gelukkig konden ze het nog bijna spicy loos maken zodat het ook voor hem te eten was. Na het eten zijn we naar paarden races gegaan. Een leuke ervaring zo midden in de stad met enorme gebouwen om je heen in plaats van midden in de outback van Australie wat ik gewend was.
De tweede dag hebben we lekker door de regen lopen banjeren op een van de eilanden vlakbij Hong Kong. Na een heel aantal weken kon mn regenjas weer uit mn backpack worden gevist. Ik kan ook niet altijd geluk hebben met het weer natuurlijk. We hebben eerst een vissersdorpje bezocht waar we wederom onze ogen uitkeken naar de gekke winkels daar. Overal hadden ze gedroogde vis hangen. En niet zomaar vis, nee van de grote bolle vissen met stekels. Volgens mij blazen die zichzelf op als ze bang zijn toch? Of heb ik dat uit films....nou ja, ik hoop in ieder geval dat jullie weten wat ik bedoel. Ik weet dat ik tijdens mn opvoeding heb geleerd om alles te proeven, maar dit ging me toch wel een stapje te ver. Sorry pap en mam, ik laat dat aan jullie over. Na het vissersdorpje zijn we doorgegaan naar de big buddha. Big was hij zeker, net zoals alle traptreden die we ervoor moesten lopen. Maar het uitzicht was het zeker waard. We zijn teruggegaan met de gondol omdat ze zeiden dat het uitzicht vanuit de gondol ook heel gaaf is. Het vliegveld aan de ene kant en de hoge grote gebouwen aan de andere kant. Wij zagen precies niks. Door het slechte weer was het enorm mistig en het enige wat we daardoor konden zien waren de mensen in onze gondol. Gelukkig was het de dag erna mooier weer en besloten we de skytower op te gaan. Een van de mooiste uitzichten die ik heb gezien. Die avond zijn we met de ferry naar de andere kant van Hong Kong Island gegaan om de lightshow te bekijken. Laserlichten en andere mooie lichten werden vanuit de hoge gebouwen aan de andere kant geshowd op een muziekje. Eerlijk gezegd niet heeeeeel bijzonder maar het was leuk om ook gezien te hebben. Toen was het alweer tijd voor de laatste dag en zijn we naar Lamma Island afgereisd. Daar is een family track die langs mooie stranden en uitzichten komt. Zoals de naam het al zegt, het was een vrij makkelijke walk maar zo ontzettend leuk en mooi. Een hele andere wereld dan Hong Kong stad zelf. Geen hoge grote gebouwen en rijke mensen maar vervallen kleine huisjes op het water. Ik merkte toch wel dat ik graag de grote drukke stad wilde ontvluchten en dat ik het heel fijn vond op het eiland.
Ondanks dat ik helaas geen tijd meer had om naar Disneyland te gaan, heb ik 4 super leuke dagen gehad en heeft Hong Kong me echt verrast. Er waren nog heel wat andere mooie dingen die ik graag had willen doen dus ik ga zeker nog een keer terug naar deze mooie stad! Tijd om te gaan genieten in Sri Lanka en bijna tijd voor mijn laatste blog....:(

XOXO

1. Cartouche:
    Ooeehh nu kom je bijna naar huis <3
  2. Andy Karsseboom:
    21 maart 2018
    Je MOET alles een keer proeven, kleine hapjes tegelijk. Als je het dan nog niet lekker vindt hoef je het niet te eten. Zo zijn jullie groot geworden. Uh, gezien je lengte proefde je vroeger al veel te weinig. Alleen Cartouche luste alles ;-)
    Aan de ene kant wel fijn dat het je laatste blog wordt; dan ben je lekker weer thuis!
    Geniet nog van Sri Lanka en Singapore!
    XXX
  3. Mama:
    21 maart 2018
    Geweldig verhaal weer! Veel plezier in Sri Lanka en dan weer terug naar city Hoorn! Tot snel, iedereen is aan het aftellen ;-) xxx
  4. Marlinda:
    Ik ga je verhalen missen hoor! Veel plezier in Sri Lanka. Xxx