Brisbane en Darwin

25 september 2016 - Darwin, Australië

Zondag 18 september:
Bye Byron. Ik vind het zo jammer dat ik hier weg moet. Wat een top plek is Byron Bay. Ik zou hier zo kunnen wonen. De sfeer, de mensen, de stad, heerlijk. We hadden de laatste week een ontzettend leuk groepje waar we mee optrokken. We moesten vanochtend afscheid nemen en dat is dan zo raar. Het is bizar hoe snel je hier goede vrienden kan worden met elkaar en dat maakt het soms lastig om te gaan. Maar dat betekent ook weer nieuwe mooie plekken ontdekken waar ik super veel zin in heb. We zijn met de bus van Byron Bay naar Brisbane gegaan. Een ritje van 4 uur. Ik begin al redelijk aan de grote afstanden te wennen. Aangekomen in Brisbane kwamen we erachter dat we 30 minuten moesten lopen naar het hostel. Daar gingen we weer, backpack op de rug, rugzak op de buik en een roze aldi boodschappentas met eten en drinken erin. Hoe langer we liepen, hoe zwaarder dat ding werd maar we hebben het overleefd. Onze beste vriend Google maps heeft ons weer netjes op de goede plek gebracht. Het is een leuk en gezellig hostel met een eigen barretje. De kamer is wat minder gezellig. Ze zijn hier wat meer op zichzelf. We zitten hier maar 2 nachten, dus opzich prima kunnen we even lekker uitrusten hier. Klinkt alsof ik een heel zwaar leven heb...maar bedoel meer dat je hier om 20.00uur al heerlijk in stilte zou kunnen slapen waar er in het vorige hostel volop spelletjes werden gespeeld en werd gelachen. Er is trouwens wel gratis ontbijt hier, dus dat is wel fijn. We moeten er in de avond nu wel echt aan geloven; er moet gekookt worden. Morgen maar even boodschappen doen bij Woolworth, een enorm grote supermarkt. Ook wel Woolies genoemd door de Australiers..ze gebruiken hier allemaal afkortingen. Zo zeggen ze bijvoorbeeld brekky in plaats van breakfast. Je hoeft hier ook niet vreemd op te kijken van mensen die op hun bloten voeten boodschappen doen..of uberhaupt gewoon op straat lopen op hun blote voeten. Heel veel mensen doen dat hier..lijkt me niet heel comfortabel eerlijk gezegd. Ik hou het lekker bij slippers. Wat ook grappig is, is dat je zelf bij de kassa je eten moet bestellen als je uiteten gaat. Als je weet wat je wilt bestellen moet je naar de kassa gaan om je eten en drinken te bestellen. Je betaald gelijk en krijgt dan een nummer mee. Soms wordt het geserveerd maar soms moet je ook zelf je eten komen halen als je nummer omgeroepen wordt. Dan moet je je bestek pakken, servetje en eventueel wat zout en een sausje, en dan kan je terug naar je tafel om te gaan eten. Mocht je tegelijk willen eten kan je dus beter samen bestellen op een bon. Anders zit de ene al aan zn toetje als de ander nog op zn voorgerecht zit te wachten. Ook niet echt gezellig..maar ook dit soort dingen went zo snel. Het enige waar we nog wel een beetje moeite mee hebben is het links rijden. Ik denk niet dat het nog heel lang duurt voordat een van ons aangereden wordt. We kijken steeds de verkeerde kant op. Dat wordt wat straks met auto rijden..

Maandag 19 september:
Het nadeel van gratis ontbijt is dat je maar tot 9:30 kan ontbijten..als je pas om half 3 in je bed ligt is dat best een vroegertje. Maar ja, zo hebben we wel wat aan de dag :). Vandaag zijn we de stad in geweest. Het was een soort van regeldag. We moesten treintickets halen voor naar het vliegveld, we moesten een hostel voor in Darwin boeken omdat we er snachts aankomen en we moesten een nieuw prepaid kaartje halen. We kregen van Australian Backpackers een sim kaartje van Vodafone maar we hoorde dat als je de outback in gaat je weinig bereik hebt hiermee. We zijn overgestapt naar Optus wat beter schijnt te zijn. En we konden ons oude nummer houden, ook wel fijn. Mijn Australische nummer is trouwens: +61410734963, met dit nummer sms en bel ik. Op Whatsapp heb ik nog mijn oude Nederlandse nummer, maar die wordt volgende maand overgenomen door Cartouche dus dan zal ik ook op whatsapp mn Australische nummer gebruiken. Nadat we dat allemaal geregeld hadden zijn we boodschapjes gaan doen want ja..er moest weer gekookt worden. We hebben maar wat gezonde dingen ingeslagen want de afgelopen week waren we niet zo heel gezond bezig zeg maar. Het werd soep met zelfgemaakte salade met tonijn, feta, uitje, komkommer en honing mosterd saus. Erg goed gelukt al zeg ik het zelf. Na het eten een drankje gedaan in de bar naast het hostel.

Dinsdag 20 september:
Gisteren wat Fransen en Italianen leren kennen in de bar. De 2 italianen zijn hier vorige week aangekomen en hadden totaal geen idee wat hun plan was. Ze willen wel gaan werken en ons plan klonk ze opzich wel goed in de oren. De tickets voor dezelfde vlucht werden geboekt en we hadden er zo ineens twee reismaatjes bij. Echt zo leuk hoe makkelijk dat hier gaat. Vandaag was alweer de laatste dag in Brisbane want ik zit op dit moment in het vliegtuig naar Darwin. We hebben vandaag nog met de gratis ferry gevaren richting Southbank. Daar aangekomen lopen we tegen een enorm grote lagoon aan midden in de stad. Zo ontzettend gaaf. Ze hadden een strand gemaakt, er was een zwembad en allemaal waterspeel dingen voor kinderen. Met op de achtergrond de skyline van Brisbane. Heel vet! Vervolgens zijn we via de stad teruggelopen naar het hostel met wat tussenstops bij de H&M, Forever 21 en Factorie. Oeps..had ik zomaar weer 3 shirtjes en een sport broekje in mn handen. Het was wel een beetje schrikken toen mn backpack 17.9 kilo bleek te zijn op het vliegveld. Ik moet maar wat kleren naar Vinnies brengen, een tweedehands winkelketen door heel Australie.

Zondag 25 september:
De eerste dagen in Darwin. Eerste indruk: WARM. Wat een verschil met Brisbane in temperatuur. Waar je in Brisbane s'avonds een vestje nodig had loop je hier het liefst de hele dag zonder kleren. We wisten dat het hier een stuk warmer zou zijn maar het is toch wel even wennen. Gelukkig is er overal wel airco, maar dat betekende ook de eerste paar dagen stront verkouden. De eerste 3 nachten verbleven we in Melaleuca Hostel. Een gezellig hostel midden in de stad. Een enorm groot dakterras met zwembad, pool bar en de gezamenlijke keuken. Bleek dat ook hier gratis avondeten is! De eerste avond wisten we dat niet dus hadden we een lekkere pasta gemaakt voor onszelf. De tweede avond hadden we het avondeten van het hostel. Het was pasta avond dus we kregen pennen met iets wat op kaas leek in eerste instantie. Het zag er opzich best lekker uit en gelukkig lust ik alles en ben ik niet zo'n moeilijke eter. Maar zelfs ik vond het echt niet te eten. Ik weet niet wat erin zat maar dat was maar beter ook. Niemand vond het lekker dus dat scheelde. We hadden nog een chorizo worst liggen in de koeling dus hebben we die maar gegeten. Ik heb de tweede dag trouwens ook een baan gevonden!! Op vrijdag 23 september had ik een trial. Het is een super leuk koffie tentje genaamd The Milk Bar. Ik wilde eigenlijk voor farm work gaan zodat die werkdagen meetellen voor mn second year maar dat gaat hem hier in Darwin op dit moment niet worden. Er is heel weinig werk op het land nu. Ik heb er nu een dag opzitten en toen moest ik in de keuken meehelpen. Ik moest sandwiches maken, bagels, cakes bakken, Fritatta maken, van alles! Normaal gesproken hou ik niet zo van koken, maar dit vond ik echt ontzettend leuk om te doen. Ik heb ook leuke collegas die me goed hielpen. Zij waren ook tevreden dus dat was wel heel fijn. Morgen en dinsdag moet ik weer werken. Morgen ga ik waarschijnlijk voor staan en moet ik dus serveren. Daarna kijken we samen wat beter ging keuken of voor en wat ik leuker vind en zal ik daar blijven staan. Ik weet nog niet voor hoelang ik daar kan werken maar dat zal ik morgen even vragen. Toen ik mn cv inleverde zei ze dat het om ongeveer 2-3 weken ging. Na m'n trial hadden Talies en ik een meeting met een familie voor nanny en housekeeping. Zij zochten een nieuwe nanny en housekeeper omdat hun nanny van nu volgende week vertrekt. Ze waren echt ontzettend aardig en wat een leuk kind hebben ze. Ze hebben een jongen van 7 jaar maar die is heel erg op zichzelf. Het gaat vooral om de baby van 8 maanden, Amara. Een ontzettend vrolijk leuk meisje. We gaan daar vanaf aankomende zaterdag wonen. We krijgen accommodatie, eten en nog een extra bijdrage per week. Heel fijn, want zo kunnen we lekker sparen. Zij wonen 20 minuutjes van de stad, dus ik moet wel met de bus naar mn andere werk. Ik ga even aankijken of dat lukt aangezien ik al om 7:30 moet beginnen, maar anders ga ik de avonden voordat ik moet werken in een hostel slapen. Is ook niet zo'n probleem. We zijn aan dit werk gekomen doordat we een bericht op Facebook hadden geplaatst. Op de Darwin backpackers pagina hadden we een bericht geplaatst dat we opzoek waren naar werk. We kregen enorm veel reacties en zijn op basis daarvan gaan solliciteren. Zo ben ik ook aan de baan bij The Milk Bar gekomen. Ook hieraan merk je dat de mensen hier zo ontzettend aardig zijn. Iedereen die iets weet reageert op je bericht en probeert je te helpen aan een baan. Zo kregen we ook een reactie van Ryan. Hij zei dat hij geen baan wist maar dat hij wel aan couch surfing doet. Couch surfing is eigenlijk je 'bank' vrijstellen voor andere mensen. Dit doen mensen vaak om nieuwe mensen te leren kennen en veel backpackers maken daar gebruik van omdat het gratis is. Het scheelt je dus best wel veel geld want een hostel kost hier $30 per nacht. Dat is zo'n 25 euro. Het is tien minuutjes van de stad en de bus stopt vlakbij. De bus naar de stad kost $3 dus dat kost ook geen drol. We zijn hier vrijdag avond heen gegaan nadat we bij het huis van onze nanny familie waren wezen kijken. Wat een enorm groot en mooi huis trouwens. Ze hebben een zwembad, een dans studio waar ze zondag ochtend altijd yoga doen, we hebben onze eigen kamer en badkamer en keuken voor als we een keer niet mee willen eten.. Echt heel chil. De moeder had ons hier bij het couch surfing adres afgezet, super aardig! We zitten nu in een huis waar 4 vrienden wonen. Het zijn Austrlische jongens die oorspronkelijk uit Adelaide komen, het zuiden van Australie. Zij wonen hier ondertussen al 4 jaar. Er is ook nog een ander meisje dat hier verblijft, dus we zijn met een gezellig groepje. Vanavond gaan Talies en ik koken voor iedereen. We hebben trouwens geen bank waar we op moeten slapen maar echt een super chil groot matras. Beter dan in vele hostels! En we hebben hier wifi, kunnen onze kleren wassen, en ook zij hebben een zwembad in de achtertuin. Wat een luxe allemaal voor noppes. Wat we trouwens ook gehaald hebben hier in Darwin is een RSA. Responsible Service of Alcohol. Als je in een bar wilt werken of ergens waar alcohol geschonken wordt ben je verplicht om een RSA te hebben. Het was een online cursus van 85 vragen en we hebben er iets van 2 uurtjes over gedaan. Maar wel handig om dat te hebben.
Verder gaat het hier eigenlijk we z'n gangetje. Het besef dat ik in Australie ben is er ondertussen al een tijdje en het voelt alsof ik hier gewoon woon. Ben ondertussen gewend aan de lange afstanden, ik kijk niet meer raar op van mensen die op hun blote voeten boodschappen doen en op straat lopen zonder schoenen, ik versta de echt Australische mensen steeds beter met hun accent en ja..dat bevalt me allemaal wel heel erg goed eigenlijk! Ik denk dat we hier in Darwin nog ongeveer een maand blijven om dan rustig aan onze trip voort te zetten. Kan niet wachten om meer van Australie te gaan zien! Maar voor nu eerst een maandje werken en sparen.

ps: er staan weer nieuwe foto's op :)

XOXO

1. Marlinda:
    25 september 2016
    Wow meid, wat een verhaal.
    Het klinkt onwijs relaxed en gezellig! Super zeg dat je zo geniet. En wat leuk dat je werk hebt gevonden...en zelfs met een klein meisje..echt wat voor jou haha

Lekker genieten mop! Xxx
  2. Corien:
    25 september 2016
    Wat leuk om jou reisverslag te lezen.
    Ben de tante van Talisa, en vind het superleuk om jou reisverslagen te lezen.. geweldig wat jullie allemaal regelen en reizen en meemaken in Australië..