East coast

27 december 2016 - Surfers Paradise, Australië

Wat vliegt de tijd! Ik wilde eerder een blog schrijven maar ik heb zo ontzettend veel gedaan de laatste weken dat het er eke keer maar niet van kwam. Ik hoop dat jullie allemaal fijne kerstdagen hebben gehad!

Ik was ineens is aan het denken..het is dinsdag. De meeste van jullie beginnen de week weer zoals bijna elke week begint, op werk. Ik begin zo'n dag met een skydive, ga vervolgens zwemmen in het zwembad van het hostel waar ik met andere backpackers ben gaan volleyballen en chillen. S'avonds is het tijd voor een gezamenlijk bbq, het is hier dagelijks tussen de 25 en 30 graden en heb al in geen maanden meer een lange broek gedragen. Hoe fijn is mijn leven op dit moment. Ik voel me ook echt super gelukkig en ben zo aan het genieten. Maar om even terug te komen op mn skydive..WAUW wat was dat gaaf. Ik was zo ontzettend bang. Ik werd om 7am opgehaald bij het hostel die ons naar het kantoortje bracht. Hier moesten we wat formulieren invullen en wachten totdat de eerste groep terugkwam. De landing was op het strand dus ik ben eerst naar de landing van de eerste groep gaan kijken. Ik kon nog niet geloven dat ik daar over een half uurtje ook in de lucht hing. Vervolgens moest ik terug naar het kantoor waar ik gekoppeld werd aan een instructeur. Ik werd gekoppeld aan Brand, een aardige instructeur die me toch enigszins een beetje kon geruststellen. Hij deed me het harnas aan waar na de bus rit van 20 minuten naar het vliegveld kon beginnen. Hoe dichterbij we kwamen hoe zenuwachtiger ik werd. Aangekomen bij het vliegtuigje moest ik helaas als eerste naar binnen. Dat betekende dat ik dus als laatste het vliegtuig uit ging en ik al die 7 mensen voor mij het vliegtuig uit zou zien vallen. Ach ja, die spanning kon er ook nog wel bij. We gingen hoger en hoger en toen ik dacht dat we er wel zo'n beetje bijna zouden zijn vertelde Brand mij dat we 'halfway' waren. Jeetje, wat was dit hoog. 15.000ft was de uiteindelijke hoogte. Nou ik kan je vertellen, ik kon de ronding van de aarde zien. Dus ja, het was echt mega hoog en koud daarboven. Daar gingen ze, een voor een vlogen ze het vliegtuig uit. Het ging zo ontzettend snel. Na Talisa was het mijn beurt, ik ging zitten en voor ik het wist vloog ik door de lucht. Ik merkte al snel dat het gevoel van vallen zo ontzettend gaaf was dat ik al snel totaal niet bang meer was. Het gevoel is niet te beschrijven, maar ik kan wel zeggen dat de vrije val van 55 seconden het beste is wat ik ooit in mijn leven gedaan heb. Ik ging zelfs door de wolken heen, wie heeft daar nog nooit over gedroomd? De parachute ging uit en ik merkte dat mn benen enorm aan het shaken waren van adrenaline. Ik kon gaan genieten van de prachtige omgeving waarbij ik de rainforest, main land, ocean en the Great Barrier Reef heb kunnen bewonderen vanuit de lucht om vervolgens een landing te maken op het mooie strand van Mission Beach. Het was ongelofelijk mooi en een ervaring dat ik nooit had willen missen en zal vergeten. De kans is groot dat er nog een tweede skydive aankomt in Nieuw Zeeland :).

De laatste paar dagen in Cairns waren enorm leuk en het was ook dit keer weer lastig om goodbye te zeggen tegen de super leuke mensen die ik ontmoet heb daar. Samen stappen, eten, naar de lagoon maar vooral samen lachen. Het heeft mijn verblijf in Cairns onvergetelijk gemaakt. Ik weet ondertussen dat de mensen die je ontmoet een plek een stuk mooier kunnen maken. Om alles uit mijn Australie avontuur te halen heb ik in Cairns wat tours geboekt. Ik ben naar de watervallen rondom Cairns geweest waar we onder andere naar de bekende Josephine falls zijn geweest. Daar was een natuurlijke glijbaan van steen waar ik me dus prima vermaakt hebt! Ook ben ik na een lange tijd eindelijk weer gaan duiken. Ik mocht gaan duiken op een van de mooiste duikplekken van de wereld, namelijk de Great Barrier Reef. Het was onbeschrijfelijk mooi en heb nog nooit zoveel verschillende grote gekleurde vissen en koraal gezien. Helaas ben ik geen schildpad tegengekomen tijdens deze duik. Verder ben ik nog gaan raften op een rivier tussen de prachtige omgeving van een rainforest. Vermaakt heb ik me dus zeker in Cairns.

Toen was het tijd om weer verder te gaan naar de volgende plek: mission beach. Een verlaten dorp met huizen die op twee handen te tellen zijn, welgeteld 1 restaurant en een strand waar je weinig aan had aangezien de haaien je grijpen als je gaat zwemmen. Helemaal leuk was dat ik op een zondag aankwam en dus 'alle' winkels waaronder ook een supermarkt gesloten was. Gelukkig zat het restaurant om de hoek en was er een $10 pizza deal. In Mission Beach vond de waanzinnige skydive plaats en heb ik me de andere dag prima vermaakt in het zwembad. Het was een kleinschalig hostel wat er voor zorgde dat iedereen met elkaar op trok. Ondanks de saaie omgeving dus evengoed een fijne tijd gehad. Na mission beach was het tijd voor Townsville. Hier zijn we op de Ferry gestapt naar Magnetic Island, paradise on earth. Her hostel lag op het strand, met uitzicht op zee en bergen op de achtergrond. Helder blauwe lucht, het zonnetje en 33 graden oftewel perfectie. We hadden vroeg de Ferry gepakt zodat we de eerste dag onze Barbie car konden huren. We zijn het eiland over gecrosst en hebben onze eerste wilde koala beertjes gespot tijdens een mooie wandeling op de berg. Wat zijn ze toch schattig. Helaas hingen ze te hoog in de boom om hem te pakken en in m'n rugzak te stoppen. Het eiland was niet mega groot dus na een paar uur waren we eigenlijk overal wel geweest. Ons laatste bezoekje wilde we brengen aan de lagoon ergens midden in de natuur. Na 10 minuten lopen kwamen we erachter dat we op de lagoon aan het lopen waren die dus op dat moment volledig uitgedroogd was. Helaas..dan maar weer terug naar het kleine afgezette stukje zee voor de verfrissingsduik waar je kon zwemmen zonder gestoken te worden door de jellyfish. Terug in het hostel zijn we lekker bij de bar wat eten gaan halen. Tijdens het inchecken in de ochtend kregen we een gratis dinner en breakfast voucher die we bij de bar konden inleveren. Zoveel geluk als ik heb kreeg ik er per ongeluk nog een voucher toen ik smiddags terug kwam om de sleutel van de kamer op te halen die sochtends vroeg nog niet klaar was. Twee keer gratis dinner en gratis ontbijt. Komt dat even goed uit voor deze failliete backpacker! Naast deze vouchers mochten we ook gratis snorkel gear lenen van het hostel. Een aantal bays stonden bekend om de prachtige snorkel mogelijkheden omdat er ook wrakken onder water liggen. Helemaal enthousiast kon ik niet wachten om dat de volgende dag te gaan doen. Kom ik bij de receptie hebben ze net een krokodil in het water gespot en mogen we dus niet snorkelen. Ik baalde zo erg. Ook mijn laatste dag op het eiland mocht ik niet gaan snorkelen. De dagen heb ik me toen vermaakt aan het zwembad en in de hangmatten. Savonds was er nog ladies night en gingen alle mannen verkleed als vrouw. Er was een catwalk, $1 punch en we hadden er een gezellige avond van gemaakt met z'n allen. De volgende dag was het tijd om dit mooie eiland gedag te zeggen en de volgende bestemming Airlie beach te verwelkomen. Ik had zo veel positieve verhalen gehoord over Airlie beach vooral omdat ik byron bay zo leuk vond zou ik Airlie beach ook geweldig vinden. Je voelt hem al aankomen he...en ja, ik verveelde me dooood. Het was totaal geen byron bay (misschien ook omdat ik in byron bay een hechte vrienden groep had ontmoet), er was een prima lagoon maar die had ik na 3 dagen ook wel gezien, het uit gaan was ok maar de deuren sloten al rond middernacht en Talisa kon niet eens ergens haar ondergoed halen die ze nodig had..zo veel winkels waren er dus. Helaas konden we niet eerder vertrekken naar een andere plek omdat de withsundays Tour vanuit de haven van Airlie beach vertrok. Uitkijkend naar deze dag was het eindelijk zo ver. Vol zelfvertrouwen liepen we zonder onze vriend Google Maps naar de haven die we zelf wel wisten te vinden. Bijna daar toch nog even voor de zekerheid kijken en ja hoor, totaal de verkeerde kant op gelopen. Er blijkt nog een andere haven te zijn. Tja, wisten wij veel. We hadden geen tijd om daar nog helemaal heen te lopen dus hebben we maar de taxi gepakt die zo goedkoop uitviel dat we eenmaal terug van de Tour ook de taxi maar hadden gepakt.

Dan de withsundays Tour. Ik had de beste tijd van m'n leven. 3 dagen leven op een zeilboot. Beetje snorkelen in water helderder en blauwer dan ik ooit gezien heb, zonnen op het deck, savonds feesten tot in de late uurtjes en slapen op een, zelfs voor mij, te klein bed. Ik heb een van de witste stranden van de wereld mogen bewonderen; whiteheaven beach. Het is niet te beschrijven hoe mooi dat was. We konden daar zwemmen met de roggen die om je heen waren, het was echt genieten. Ook heb ik mijn mooiste duik tot nu toe daar gemaakt. Het kleurrijke koraal, de enorme grote vissen met duizenden kleuren van fel paars, geel, rood en groen tot blauwe strepen en zwarte stippen. Ze bestaan echt. En uiteraard heb ik nemo even gedag gezegd. Enige min puntje was dat ik weer m'n turtle niet heb gezien. Maar ik kreeg de laatste dag een laatste kans op onze laatste stop: turtle bay. En daar was ze dan: Shelly. Ze was best een grote schildpad en ik heb 10 minuten met haar kunnen zwemmen. Ze zwom een meter onder me en was totaal niet bang. Ze kwam zelfs even naast me zwemmen om ook lucht te kunnen happen. Het was zo ontzettend leuk. Toen ik weer boven water was om op het rubberbootje te wachten die me naar de zeilboot terug zou brengen zag ik ineens weer een hoofdje naast me tevoorschijn komen. Daar was ze weer, alsof ze me nog even gedag kwam zeggen. Het was een perfecte afsluiter van een geslaagde Tour. Terug in Airlie even een goede douche genomen, lekker sushi gegeten en om 9pm zou onze bus naar Agnes Water vertrekken. 9pm werd 10pm en 10pm werd 11pm. De bus had 3,5 uur vertraging en zou om 11.30pm vertrekken. Ondertussen was het keihard gaan stormen, harde wind en harde regen. Zaten we dan met ons goede gedrag te wachten op de bus. Het was een nachtrit van 9 uur. Het was super druk dus helaas geen twee stoelen voor mezelf maar heb prima kunnen slapen. Rond 9am kwamen we aan in Agnes Water waar we in het hostel nog snel konden profiteren van het gratis ontbijt. Om 10am zijn we met een groepje meegegaan naar de surfschool waar we voor die dag een 3uur durende les hadden geboekt voor $17, echt super goedkoop. Eindelijk konden we weer gaan surfen. Ondanks de lange rij elke keer (het was natuurlijk mega druk) heb ik wel een leuke dag gehad. De volgende dag stond de scooteroo op de planning. Een 3 uur durende Tour op scooters dat net stoere motors lijken. We kregen leren jassen aangetrokken, moesten een proef rondje rijden en toen kon de Tour beginnen. Het was zo ontzettend leuk. De Kangaroos sprongen rond ons heen de weg over. Tijdens de pauze hebben we de lekkerste wedges van de stad mogen eten om vlak voor de zonsondergang weer terug te keren naar het beginpunt. Toen was het alweer tijd voor de bus richting rainbow beach. Hier vertrok de Tour richting fraser Island.

De dag voordat de tour vertrok hadden we een saaie briefing waar we formulieren moesten ondertekenen en een filmpje moesten kijken over de veiligheidsregels voor het rijden op het strand. De volgende dag vertrokken we om half 8 richting het eiland. Ik begon met rijden en het was zo gaaf! Na 10 minuutjes rijden kwamen we bij de ferry die ons binnen een kwartiertje naar Fraser Island bracht. Vanaf toen gingen we het strand op om het eiland te verkennen. Het is nog best lastig om op het strand te rijden, vooral als het zand zacht is. De eerste bocht zat ik alweer vast in het zand. Oeps..gelukkig was ik nog niet helemaal bedolven onder het zand en kon ik na een paar keer achteruit rijden weer door. Dat was een lekker begin. De eerste stop was bij een meer waar we een gratis spa momentje hadden. Er zwommen van die kleine visjes in het water die ook altijd aan je voeten knagen in zo'n bak met water. Het was heerlijk verfrissend na een 45 minuten lange walk in de hitte. Om het meer was het net een zand woestijn en ben ik nog lekker van de zand berg af gerold het water in. Na een uurtje moesten we weer terug voor de lunch. Na de lunch reden we verder naar de camping waar we de komende twee nachten verbleven. Een rij van 20 tenten en een keuken was waar het allemaal gebeurde. De eerste avond hadden we een bbq en de drankspelletjes werden al snel daarna gestart. We hadden een gezellige groep. De tweede dag zijn we eerst naar de hangover creek gegaan. Dat hadden we met zn allen wel nodig. Het water was ijskoud en we konden met grote banden de creek door varen en van het zonnetje genieten. Vervolgens zijn we naar de champagne pools gegaan. We hebben daar geen champagne zitten drinken maar het was een pool dat grensde aan de zee. Ertussen in lagen rotsen waar de golven van de zee tegenaan botste. Dat veroorzaakte een overstroming in de pool wat net leek op bruisende champagne. Vandaar de naam champagne pools. Het was super leuk en ook hier hebben we lekker een uurtje kunnen relaxen. Daarna zijn we weer teruggegaan naar het kamp om pasta bolognese klaar te maken. Ook die avond werden er weer volop spelletjes gespeeld. Toen was het alweer de laatste dag op Fraser Island. We zijn naar het bekendste meer gegaan; Lake McKenzie. Een wit strand en helder blauw water. Het was zo mooi. Eigenlijk besef je dat pas nadat je weer terug bent op vaste land. De rit naar Lake McKenzie was heel pittig. Het was heel erg zacht zand en een smal pad waar we doorheen moesten. Het was lastig om je stuur recht te houden maar sturen naar links mocht absoluut niet. Schade rijden zou je $5000 dollar kosten werd er gezegd. Heerlijk motiverende woorden weer. Het meisje dat reed was een beetje bang geworden omdat ze het rijden gewoon heel lastig vond. We hadden allemaal walkie talkies in de auto zodat we met elkaar konden praten. De tour guide riep dat de pussy wagon van chauffeur moesten wisselen omdat hij liever geen schade wilde zien. Dat waren wij....we hadden auto vol meiden en werden daarom zo genoemd. Maar niemand wilde rijden want mocht het wel misgaan dan was je de sjaak. Ik ben toen uiteindelijk maar gaan rijden en heb de meiden gelukkig zonder scheur of stoot veilig naar Lake McKenzie kunnen brengen. De terugweg hadden we maar een stoere jongen gevraagd die ons moest rijden. Na ons lichaam met het zand uit het water gescrubt te hebben (dat scheen goed te zijn..), de dinge puppy gespot te hebben en we weer helemaal zen waren was het tijd om terug te keren naar het hostel waar we met zn allen nog een nacht samen zouden zijn. Heerlijk om weer in een normaal bed te slapen in plaats van op een matje in een tent.

Na een busreis van 2,5 uur kwam ik aan in Noosa. De shuttle bus stond al klaar. Iedereen ging naar de stad en ik ging naar de jungle, want ook hier had ik een 3 daagse tour. Jeej, weer een paar nachten in een tent...er moest eerst gepint worden en boodschappen worden gedaan want je kon op het kamp alleen met cash geld betalen en boodschappen kon je er ook niet doen. Ik moest voor 3 dagen ontbijt, lunch en dinner inslaan. Het was 20 minuten uit de bewoonde wereld in the middle of nowhere. De kikkers sprongen om me heen en de spingen hingen aan de wand. Wat een nachtmerrie dacht ik. Als klap op de vuurpijl regende het keihard en leek het er ook niet op dat het droog ging worden. Er was een film kamer, een keuken en een tafeltennis tafel..we zijn maar wat kaartspelletjes gaan spelen en hebben de groep leren kennen. De groep was echt enorm leuk en daar hadden we zoveel mazzel mee. Het was een kano tour waarbij we 2 dagen zouden gaan kanoen op de Everglades. Je hebt er twee in de wereld, 1 hier in Noosa en de ander in Florida. Best uniek dus. Maar als je me nu vraagt wat Everglades is...het was niets meer dan een brede rivier met op zn zachts gezegd niet echt mooie bijzondere bomen ofzo..de groep voor ons had de eerste dag kanoen achter de rug. We waren natuurlijk enorm nieuwsgierig maar kregen niet heel eerg positieve verhalen te horen. Het was enorm ver (20km) en ja, de omgeving was dus ook niet echt bijzonder. Ik had deze tour gewonnen dus had me er verder ook niet echt in verdiept, maar het bleek dat iedereen daar gratis zat. Niet zo gek ook, niemand zou hier zelf voor kiezen in eerste instantie. Toen was het de beurt aan ons. En ja, ver was het zeker. Na 2,5 kanoen kwamen we aan bij de eerste stop. Daar was een pub waar we ons welverdiende koude drankje konden nuchtigen. We hebben zo lang mogelijk daar gezeten tot dat we toch echt wel weer terug moesten voordat het donker werd. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een boom met een slinger en ladder waar we vanaf konden springen. Het was zo ontzettend leuk. Ik voelde me net een aapje. We hadden enorm veel lol met de groep en we waren allemaal ineens even vergeten hoe zwaar het kanoen was. Vanaf daar moesten we even goed nog 2 uur kanoen en waren we allemaal heel blij toen we weer terug waren. Maar ondanks het verre kanoen hadden we echt een mega leuke dag gehad door iedereens aanwezigheid. Savonds was het tijd voor beerpong en hebben we er een gezellige avond van gemaakt met zn allen. De volgende dag was het tijd voor kanoe trip nummer 2. Het zou dit keer maar 2km zijn maar Talisa en ik hadden eigenlijk niet zo heel veel zin om weer te kanoen. Ipv dat je links de rivier op ging, ging je nu rechts maar voor zover ik zag was het allemaal precies hetzelfde. Wij zijn lekker met de shuttle bus naar de stad gegaan om ook nog een beetje van Noosa zelf te bewonderen. Smiddags zijn we nog even gaan chillen op het strand en konden we lekker in de zee zwemmen. Ondanks alle negatieve verhalen van anderen hadden wij achteraf echt een top tijd gehad daar. Wederom dankzij de leuke mensen die we ontmoet hebben.

Na 3,5 maand waren we weer terug in Brisbane. Het leek zo lang geleden maar eigenlijk ook weer niet. Het voelde zo ontzettend goed om weer in een grote stad te zijn. Veel mensen om me heen, leuke winkels om te shoppen, ja ik ben toch echt wel een stadsmens weet ik nu. Hier hebben we kerst gevierd. In 30 graden. In een korte broek. Het kerstgevoel was ver te zoeken. Ondanks de kerstparade door de stad en alle versieringen had ik echt totaal geen kerstgevoel. Niks is zo leuk als kerst thuis met je familie, dat moest ik dit jaar helaas missen. Op kerstavond zijn we lekkere steak gaan eten in de down under bar waar daarna een drankje hebben gedaan. Om middernacht ging alles dicht en moesten we dus naar huis. Eerste kerstdag was alles pot dicht. Geen winkel was open, geen mens te bekennen op straat (behalve chinezen) het was echt oer saai. In het hostel hing er een flyer van een gratis kerst lunch in een of ander hotel. Eenmaal aangekomen zit er een zaal vol daklozen mensen en wat backpackers. Waar zijn we in vredesnaam beland. We kregen van alles opgeschept en mochten daarna cadeautjes uitzoeken op de tafel. Het was een grappige ervaring. Daarna zijn we maar een stukje gaan wandelen en hebben smiddags in de cinema room in het hostel lekker wat films gekeken. Dat was eigenlijk best prima vermaak. Er lagen heerlijke zitzakken, de dekens werden meegenomen, 100% chil modus. Ook in de avond was er geen barretje ofzo open dus zijn we met onze kamergenootjes maar gewoon een borrel in het hostel gaan doen. Tweede kerstdag kennen ze hier niet. Hier is het boxing day. Alles in de uitverkoop. Het was dan ook veeeeel te druk in de stad. We zijn lekker naar de lagoon gegaan en hebben daar gerelaxt. In de avond hadden we kerstdiner met een nederlandse groep en had iedereen wat lekkers gemaakt. Het was super gezellig en als afsluiter zijn we goed wezen stappen in een club. Toen het alweer licht begon te worden besloten we maar eens terug te gaan naar huis want we moesten de volgende ochtend om 10 uur uitchecken en de bus van 11uur pakken richting Surfers Paradise waar ik op dit moment zit. Het lijkt net een beetje op Spanje met een grote boulevard aan het strand en een klein gezellig centrum met barretjes en restaurantjes. We zullen hier 2 nachten verblijven om vervolgens nog een nachtje in Byron Bay te stappen voordat we oud en nieuw gaan vieren in Sydney. En dan kan de oostkust ook alweer worden afgestreept. Wat gaat het toch snel.

Ik wens jullie allemaal alvast een gelukkig nieuwjaar en tot snel maar weer!