Roadtrip Darwin naar Cairns

23 november 2016 - Cairns, Australië

Daar gingen we dan. 8 november vertrok ik na 6 weken Darwin richting Alice Springs. Wat was het heerlijk om met de camper van op pad te gaan. Alles zat erop en eraan. Er zat een koelkastje in, keukentje, een groot bed en zelfs een tafel en twee campingstoeltjes. Ik voelde me een echte kampeerder. Om half 11 had ik de auto opgehaald en kon de reis naar Alice Springs beginnen. Het was 1500 kilometer rijden en ik had 4 dagen om de auto naar het midden van Australie te brengen. Na eerst wat eten en drinken ingeslagen te hebben kon de reis beginnen. Vol goede moed gingen we de weg op, onze eerste echte grote roadtrip. Maar na tien minuten ging het alweer helemaal mis. Er passeerde een enorm grote road train (een vrachtwagen die tot wel 54 meter lang kan zijn) die allemaal steentjes met zich mee bracht. Ze vlogen de lucht door op de voorruit. Krak...Talies en ik keken elkaar geschrokken aan en jahoor, een enorme ster in de vooruit. Hebben wij weer. Wat moesten we nou doen? We hadden geen bereik om iemand te kunnen bellen dus we zijn maar verder gaan rijden tot de volgende stad waar we weer bereik hadden. Hier belden we het bedrijf waar we de auto vandaan hadden om te vragen of dit soort 'ongevallen' verzekerd waren. Maar nee dit was niet het geval. We hadden van te voren duizend dollar borg betaald dus hiervan zouden de kosten voor de reparatie afgaan. Helemaal in de stress natuurlijk, want ja, hoeveel kost dat hier? 100 dollar, 300 dollar, 600 dollar? We hadden geen idee. Nou ja, we konden er niks meer aan doen dus gingen we maar weer verder genieten van de prachtige omgeving. Eenmaal op de snelweg aangekomen vertelde de navigatie ons dat we 1.460 kilometer rechtdoor moesten rijden. Holy moly, 1.460 kilometer rechtdoor, dat is saai!! Maar het uitzicht was echt prachtig. Het was bijzonder als je een tegenligger tegenkwam want in de outback kom je misschien 1 keer in het uur een auto tegen. Huh, zwaaide daar nou iemand in die auto? Het was zo bijzonder dat je iemand tegenkwam dat je naar elkaar aan het zwaaien was. Zo grappig. We hebben ontzettend gelachen tijdens het rijden, hard en vals meegezongen met de muziek, gekletst en vooral genoten. Precies zoals ik me een roadtrip had voorgesteld. Onderweg zijn we tientallen gesneuvelde banden, ontelbaar veel kangaroos (weliswaar dood) , een paar verongelukte auto's en een stuk of vier dode koeien en paarden tegengekomen, allemaal klaar om opgevreten te worden door alle vogels daar. Onze eerste stop (de tankstops niet meegeteld) was in Mataranka, 420 kilometer ten zuiden van Darwin. We konden hier met de camper kamperen voor $30 dollar voor een nacht. Er was geen restaurant aanwezig dus zijn we naar de daarnaast gelegen campground gereden om daar lekker wat te eten. Ik begrijp nu ook waarom het met relocation auto's niet toegestaan is om in het donker te rijden. We kwamen op de terugweg ontzettend veel kangaroos tegen die de weg over renden, heel gevaarlijk dus. Onderweg werd het alleen maar warmer en warmer en op een gegeven moment was het 40 graden. Slapen ging voor geen meter, het was veel te warm in de camper. We hadden geen waaiertje en de deuren konden niet open aangezien er slangen rondkropen. Het was een kort nachtje. De volgende dag reden we door naar Tennant Creek, een wat groter 'stadje'  500 km ten noorden van Alice Springs. We hadden een fijne camper park gevonden waar we een powered plekje hadden voor $29 per nacht. De auto moest ongeveer een keer in de twee dagen worden opgeladen om de koelkast etc koud te houden. Daar stonden we dan, kijkend naar het aansluitding in de auto. Hoe gaan we in vredesnaam dat ding in het stopcontact krijgen. Het zag er niet naar uit dat de aansluiting uit de auto getrokken kon worden. En inderdaad, na een paar keer trekken en duwen gebeurde er vrij weinig. Echt een goede uitleg hadden we ook niet gekregen van te voren...we gingen de auto maar even doorzoeken en kwamen toen een snoer tegen. Dat leek er meer op. De auto kon worden aangesloten, campingstoeltjes werden tevoorschijn gehaald en het vlees kon op de bbq. Het was een gezellige avond. De laatste 500km werden de volgende dag gereden. Rond het einde van de middag kwamen we aan in Alice Springs waar we direct doorgingen naar een travel agency om de 3daagse tour naar Uluru, Kings Canyon en Kata Tjuta te boeken. Vervolgens zijn we doorgegaan naar het hostel. Aangekomen in de kamer zie ik tot mijn verbazing allemaal oudjes in de kamers. Ik verwachtte backpacers, maar de leeftijd lag gemiddeld zo'n beetje op 60 jaar. Grappig om een keer mee te maken. Die avond was er een nachtmarkt om de hoek van het hostel dus zijn we daar even wezen kijken en hebben we onze eigen smoothie gemaakt door te fietsen. Daar zijn wij Nederlanders tenslotte goed in. De volgende ochtend moesten we de auto weer inleveren. Oh ja, dat sterretje. De stress sloeg weer even toe. Wat een opluchting was het dan ook toen we hoorden dat het 'maar' $90 dollar kostte. $45 pp, nou ja, het had erger gekund. Die dag hadden we een dagje vrij, en de volgende dag zou de 3daagse tour beginnen. We zijn het kleine stadje even in geweest, hebben een klein bergje beklommen waar we uitzicht hadden op Alice Springs en zochten een beetje uit hoe we vanuit Alice Springs weer naar Cairns konden komen. Het liefst wilden we weer een relocation car. Het was erg goed bevallen en het is de goedkoopste manier om van A naar B te komen. Helaas was er nog geen auto beschikbaar, dus konden we nog niks boeken. De bus was onze tweede optie, mocht er niks online komen.

Zaterdag 12 november was het eindelijk zo ver. De 3 daagse tour stond op de planning. We konden gelukkig de backpacks in het hostel laten dus we hoefden alleen de benodigde spullen mee te nemen. Toen de wekker om tien voor 5 ging vroeg ik me nog wel even af waarom ik dit ook alweer voor de lol deed. We werden om half 6 door onze guide Leith opgehaald met een busje. Het was een klein groepje van 11, wat helemaal prima was. De eerste twee uur konden we lekker in het busje verder slapen. We zijn toen bij een lokaal aboriginals cafeetje gestopt om koffie te drinken en het busje bij te tanken. We leerden de groep een beetje meer kennen. Terug de weg op werd er een voorstel rondje gedaan. Naam, herkomst, baan, leeftijd, travel goals, come from/going to, best place so far, super power, first and last kiss en tot slot weer je naam. De leeftijd lag tussen de 18 en 58 dus dat was erg grappig en interessant. Om tijdens de rit niet verveeld te raken kregen we wat stiften om onze best place so far met super power op de ramen te tekenen. Het werd een creatief busje zo. De tweede stop was bij een bottle shop. De alcohol kon worden ingeslagen. Dat beloofde gezellige dagen te worden.

Na geluncht te hebben op de camping waar we de eerste nacht zijn gaan overnachten zijn we richting Uluru gereden. We begonnen bij het cultural centre waar ik van alles te weten ben gekomen over de lokale aboriginals, waarvan het land in eerste instante was. Zij maken bepaalde schilderkunsten die in heel Australie te bewonderen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niks met de aboriginal mensen heb want degene die ik tegenkom in de steden zijn altijd dronken en enorm asociaal. Ik heb dus niet echt een positief beeld van deze mensen, maar de kunst die zij maken is ontzettend mooi. Er was een art ruimte aanwezig waarin aboriginals bezig waren met schilderen. Het was enorm indrukwekkend om te zien. Vervolgens zijn we rond de Uluru gaan lopen. Het is een groot rots achtig iets midden in een plat landschap. We hebben de Uluru rood zien verkleuren tijdens de zonsondergang en ook de zonsopgang hebben we hier mogen bewonderen. Het dinner was de eerste dag tijdens de zonsondergang onder het genot van een paar drankjes. Terug op de camping werd ons gedemonstreerd hoe we onze swag klaar moesten maken. Mijn eerste nacht buiten in alleen een slaapzak onder duizenden sterren. Momentje van geluk kan ik wel zeggen. Ook al was ik wel een klein beetje bang voor de wilde (gevaarlijke) honden en de kakkerlakken...ik heb heerlijk geslapen. Helaas werd dit om 4:30 verstoord door het wake up liedje. Hup me bed uit want we gingen de zonsopgang bekijken bij de Uluru. Het was het zeker waard. Onder het genot van een lekker ontbijtje en een kopje koffie heb ik mijn eerste zonsopgang in Australie gezien. Prachtig!
Vervolgens zijn we doorgereden naar Kata Tjuta een andere enorm grote rots. Hier zijn we ook gaan wandelen, maar dit keer was het meer klimmen en klauteren. Zo ontzettend leuk. Ik ben niet zo'n wandelmens maar dit was echt heel erg leuk. Het was ongelofelijk mooi, ik moest een paar keer echt even stil staan en rustig om me heen kijken. Wat is de wereld toch mooi. Ik probeer zo goed mogelijk foto's te maken, maar die zijn lang niet zo mooi als de werkelijkheid helaas. Ik heb enorm genoten van deze dag. Na 4km klimmen waren we weer aangekomen bij de parkeerplek om onze reis richtig Kings Canyon te vervolgen. Na anderhaf uur maakten we een toilet stop en kwamen we erachter dat we bijna een platte band hadden. We zijn toen daar maar gaan lunchen en in de tussen tijd heeft onze gids Leith de platte band omgewisseld. Terug de weg op om onze reis naar onze tweede camping plek voort te zetten. Nog even langs de weg gestopt om wat hout bij elkaar te sprokkelen voor het kampvuur die avond waar we chili con corne op gingen koken (bah). Maar eerst een frisse duik genomen in het zwembad. Het water was heeeel koud. We zijn die avond met zn allen gaan koken met een lekker muziekje erbij rond het kampvuur. Je had daar geen bereik en dat was eigenlijk best wel heel erg lekker. Back to basic. We hadden als toetje lekkere scones gemaakt en zijn daarna weer in onze swags gekropen naast het kampvuur. We zouden vroeg gewekt worden voor de 3,5 uur durende hike maar hoe vroeg wilde Leith niet zeggen. Nouja, voor 6 uur is het toch nog niet licht dus eerder zal het niet zijn, toch? Dat had ik mooi even mis. Om kwart over 4 werden we gewekt. We hadden een uur om ons aan te kleden, swags op te ruimen en te ontbijten. We moesten 20 minuutjes rijden naar Kings Canyon. Het begon langzaam licht te worden. Aangekomen bij de Kings Canyon startte we met de ' heartattack hill'. En ja, die naam doet zn goed recht. Klimmen, klauteren, trappen..ik was kapot. Eenmaal boven was ik dat al snel weer vergeten door het prachtige uitzicht. De rest van de hike was licht klimmen en klauteren en was dus prima te doen. Het was adembenemend. Na de hike was het alweer tijd om terug te keren naar Alice Springs. S'avonds gingen we nog lekker uiteten met de guide en de mensen van die tour die dat wilden. Het was een geslaagde afsluiter van een onvergetelijke tour.

Weer terug in het hostel hadden we enorm geluk met een relocation auto. Er was er een online gekomen voor de volgende dag en alle benzine werd vergoed. Perfect. Gelijk geboekt, en we konden onze reis vervolgen richting de oostkust. Dit keer reden we in een Toyota Landcruiser dus we konden lekker doorcrossen. Dat was heel fijn want we hadden een reis van 2400km voor de boeg. Na 3 dagen kwamen we aan in Cairns. De oostkust trip gaat nu echt beginnen. Zo veel zin in! De eerste nacht van onze roadtrip van Alice Springs naar Cairns hebben we op een rust plek langs de weg geslapen. Dit zijn speciale rustplekken waar je kan overnachten. Er staan wat tafeltjes en prullenbakken en that's it. Gelukkig hadden we een keukentje, kookstelsel en een kraantje dus ook veel meer hadden we niet nodig. We hadden van te voren wat kant en klare gerechten ingeslagen die we alleen maar in de pan hoefden op te warmen. Ideaal. De tweede nacht sliepen we op een camp ground waar we een powered plek hadden om de auto weer op te laden en daar konden we lekker even douchen en onze kleren wassen. De volgende dag kwamen we al aan in Cairns. Dit is weer een echte backpackers stad. Veel feestjes, veel jongeren, veel dingen te doen. Ik heb gelijk de oostkust maar gepland. Helaas zaten vele tours al zo vol dat ik pas in december terecht kon. Ik heb om deze reden dus alle tours gepland en sta nu volgeboekt tot oud en nieuw in Sydney.

Op dit moment zit ik dus in Cairns waar ik verschillende tours ga doen. Ik ga de watervallen rondom Cairns bekijken, duiken bij de Great Barrier Reef (dream come true) en raften. De oostkust reis ik af per bus. Ik heb een hop on hop off buskaart gekocht voor de route Cairns - Sydney. Ik kan dan op elke plek waar de bus stopt uitstappen en instappen wanneer ik wil. Prima manier van reizen op dit moment. Na Cairns ga ik naar Mission Beach waar ik zal gaan skydiven. Volgende week is het zover en ik ben zo ontzettend bang. Maar ik heb er heel veel zin in en zal de foto's en het waarschijnlijk wat beschamende filmpje uiteraard met jullie delen. Ik zal proberen niet te hard te gillen :). Vervolgens reis ik verder naar Townsville waar ik de ferry neem naar Magnetic Island. Hier verblijf ik 3 dagen. Magnetic Island staat bekend om zijn barbie auto's waarmee je het eiland over kan crossen. Het zijn van de kleine roze cabrio dingetjes, echt iets voor mij dus :D. Na Magnetic Island is het tijd voor Airlie Beach. Airlie Beach schijnt een soort van Byron Bay te zijn maar dan minder hippie. Aangezien ik Byron Bay ontzettend leuk vond kan ik niet wachten om daarheen te gaan. Vanuit Airlie Beach ga ik een 3 daagse tour doen naar de Whitsunday Islands. Mocht je tijd hebben, zoek het dan even op in Google. Sorry als ik jullie een klein beetje jaloers heb gemaakt. Vervolgens ga ik mijn stoere kant laten zien in 1770 (ja, dit is echt een naam van een stadje). Hier ga ik de Scooteroo doen. Dit is een tour op een scooter dat net op een motor lijkt. Je krijgt een leren jack aan, je kan nep tattoos op je hoofd plakken en zo rij je 4 uur lang door de omgeving. Next stop is Rainbow Beach. Vanuit hier ga ik naar Fraser Island waar ik ook een 3 daagse tour heb. Tot slot ligt vlak onder Fraser Island Noosa waar ik wederom een 3 daagse tour zal doen. De eerstvolgende stad vanuit Noosa is Brisbane waar ik al eerder ben geweest. Wat ik tussen Brisbane en Sydney nog ga doen hangt af van de tijd. Maar voor nu dus heeeeel veel leuks in het vooruitzicht! Tot de volgende keer.

XOXO

1. Simone:
    Superleuk om jouw avonturen te lezen Cheyèn!! Echt heel tof! Enjoy Xxx
  2. Irene:
    23 november 2016
    Wow.. Wat ontzettend gaaf allemaal. Een deel in je verhaal (plaatsen) herken ik van onze reis naar Australië, echter deze was een stuk minder avontuurlijk die van jou
    Geniet inderdaad van al het moois wat je ziet, beleefd en onderneemt.
    En.... Ben best een beetje jaloers...
    Liefs Irene
  3. Andy Karsseboom:
    23 november 2016
    Weer boeiend om te lezen. Grappige is dat je een leuke schrijfstijl hebt waardoor je niet wilt stoppen met lezen.
    Enjoy the next couple of weeks/months XXX Love you
  4. Duikmaatje:
    23 november 2016
    Toppertje ! die reis van jou :-)
    mooie avonturen maak je mee, en ook nog op great barrier rif duiken , super. Geniet ervan , ik geniet van je verhalen .
    groet, Jaap
  5. Marlinda:
    23 november 2016
    Wow meissie wat een verhaal. Geweldig om te lezen en zo fijn dat je geniet! De tours die je nu gaat maken en de route komen mij heel bekend voor haha. Mooie trip mop en blijf vooral genieten. Xxx
  6. Miep & Leon:
    8 december 2016
    Prachtige reis, prachtig verhaal, prachtige foto's en een prachtige Cheyenne. We kregen je blogadres van je vader en moeder, die hier gisteren aten. Wij genieten ervan.